تعرف على معالم بورتو .. ثاني أهم مدن البرتغال

بورتو .. واحدة من أجمل وأعرق المدن الأوروبية وثاني أكبر مدينة في البرتغال بعد لشبونة. لن تجد الكثير عن معالم بورتو حينما تخطط للسفر اليها ..

ربما لأنها ليست من المدن ذات الصيت العالي مثل بعض عواصم أوروبا، ولكن واقع بورتو الساحر سبب كافي للكتابة عنها وبالتأكيد لزيارتها ..

بورتو تطل على نهر الديورو وساحل المحيط الأطلسي، ما يجعلها تتميز بمناخ رائع معظم أيام السنة.

المدينة عدد سكانها حوالي 250 ألف نسمة طبقا لاخر إحصاء تم اجراءه ٢٠١١.

معالم بورتو ستجعلك مستمتع بكل شيء تراه وكل حارة وزقاق تمر فيهم، غير الكنائس التاريخية والكبارى العملاقة التي يتعدى عمرها اكتر من ١٠٠ عام.

منها كوبري لويس الأول الذي يعتبر تحفة هندسية ومنه تستطيع أن ترى المدينة بمنظر مختلف ورائع.

محطة قطار سان بنتو أيضا من أقدم محطات القطارات في أوربا وأجملها ومحطة مهمة لأي زائر لبورتو.

بورتو فيها من التوكتوك للتاكسي للمرسيدس عيون... ستقابل كل مستويات المواصلات من الفاخر حتى البسيط.

 

حياة اجتماعية وشوبنج

فيها كافيهات ومطاعم وبازرات جميلة وبأسعار جيدة ويمكنك المفاصلة مع البائعين فيها… معظمهم من الهند وباكستان ودول شرق آسيا.

بورتو ايضا من المدن التي يمكنك ان تقضي فيها يوم واحد و تزور ٣/٤ معالمها بنفس اليوم.

بورتو من المدن التي يصعب أن تمل منها ومن البقاء والمشي فيها والاستمتاع بالفنانين الذين يجولون في شوراعها وبيبدعوا في عزفهم للموسيقى.

نصيحة ذهبية : لا تدخل أزقة المدينة الضيقة ليلا لأنك من الممكن أن يخرج لك فجأة اشخاص يعرضوا عليك أن تشتري منهم مخدرات.

لكن

لأن

أماكن لا تفوتها حينما تزور بورتو:

– Plaza de los Aliados

من أهم وأشهر الميادين، بيتجمع فيها المباني التاريخية والمؤسسات الحكومية…كمان تعتبر من المحطات الرئيسية للمسافرين عن طريق الباص لأي مدينة في البرتغال ومن مدن غرب اسبانيا. كمان بيكون فيه الباص السياحي اللي بيلف المدينة

– Livraria Lello

مكتبة ليلو، من أجمل وأهم المكاتب لبيع الكتب في بورتو، بيسموها “كاتدرائية الكتب”. بتجتذب عدد كبير من السياح لروعة تصميمها وديكوراتها وكمية الكتب اللي فيها وهى على بعد ٦ دقائق سيراً على الأقدام من بلازا دي لوس اليادوس.

– São Bento railway station

محطة قطار ساو بنتو، محطة تاريخية عمرها أكثر من ١٠٠ سنة، فيها رسوم تاريخية على جدرانها بتجسد تاريخ المدينة وعليها زخارف ورسومات من عصور مختلفة.

لكن

– Casa da Música

دار الموسيقى من المباني الحديثة، تم افتتاحه سنة ٢٠٠٥ وبها متحف للفنون، وهو متحف للفن المعاصر لهواة الفنون

– Palácio da Bolsa

قصر البورصة في بورتو، مبني تاريخي كان بيتم فيه الأنشطة التجارية في أوائل القرن ال ١٩ باعتبار المدينة واحدة من أهم موانيء أوربا.

– Igreja de São Francisco

كنيسة سان فرانسيسكو، موجودة في المدينة التاريخية لبورتو اللي بتصنفها اليونسكو كتراث عالمي..معمارها تحفة فنية، ممكن تدخل فيها وتشوف الصلوات اللي بتم..ساعات بيكون فيها مناسبات زواج وبيكون وساحتها جميلة جداً بتطل على المدينة وعلى نهر الدويرو

لكن

-Ponte Luis I/Ponte Maria Pia/Ponte de São João

من أهم ٣ كباري معلقة في المدينة، أقدمهم هو لويس الأول، ارتفاعه حوالي ١٧٢ متر، بيربط بين ضفتي الديورو ببورتو و منطقة جايا، كان واحد من أطول الكباري في العالم المصمم على هذا الطراز. الكوبري طلوعه على رجلك متعب شوية لكن ممتع لانه بيطل على منظر رائع للمدينة وكمان بيمشي عليه الترام باص.

– Ribeira

تقدر تتجول في الازقة القديمة الممتدة من التلال إلي النهر في منطقة ربييرا لأنه من أمتع الأشياء في بورتو.

– Ferry Boat

بتكون جولة سياحية بالمركب على نهر الديورو بتكون ممتعة جداً، بيكون في رحلات بتوصل لحوالي ساعتين الأسعار على حسب المركب اللي بتكون فيها ومدة الرحلة. بس بتكون من حولي ٢٥ إلي ٥٥ يورو للفرد.

أشهر المطاعم ومن أقدمهم اسمه Majestic بس يعتبر غالي شوية، بالنسبة للمطاعم التانية اللي رحت فيه اسمه Café Embaixador وده جنب ماكدونالدز في بلازا دي اليادوس… أشهر الأكلات هناك هو البكالاو وده نوع سمك مشهور في البرتغال ومن الأكلات الشعبية هناك..
في كافيه مغربي هناك بس للأسف مش فاكر اسمه د موقعه تحفة على النهر مباشرة وأسعاره كويسة جدآ اسمه هو بجانب كافيه اسمه Café de Cais..

لكن

لأن

لكن